Стандард 1. Структура студијског програма

Студијски програм садржи елементе утврђене законом.

Опис структуре и садржаја студијског програма са методама извођења наставе (највише 500 речи):

Мастер студијски програм Електротехничко и рачунарско инжењерство припада образовно-научном пољу техничко-технолошке науке. Основни циљ програма је образовање мастер инжењера за пројектовање, експлоатацију и одржавање система (или њихових делова) велике сложености из области индустријске електроенергетике, електроенергетских система, рачунарског инжењерства и даљинског управљања, са високим нивоом компетенција и академских вештина.

Студијски програм организује се као мастер академске студије. Исходи учења обухватају проширена знања у односу на основне академске студије, као и потребне вештине, организационе способности и компетенције које студентима омогућавају примену стеченог знања на ширу класу сложенијих проблема инжењерске праксе у области индустријске електроенергетике, електроенергетских система, рачунарског инжењерства и даљинског управљања у привреди, малим предузећима, државним јавним предузећима, истраживачким организацијама, образовним институцијама. Програм оспособљава студенте за коришћење домаће и стране стручне и научне литературе у циљу проширивања знања и наставка школовања кроз специјалистичке и докторске студије на матичној или другим установама у земљи и иностранству.

Завршетком студија студент стиче академски назив мастер инжењер електротехнике и рачунарства.

Права уписа на студијски програм дефинисана су Правилником о упису студената на студијске програме на Факултету техничких наука у Чачку.

Студијски програм се реализује кроз четири модула: Индустријска електроенергтетика, Електроенергетски системи, Рачунарско инжењерство и Даљинско управљање, при чему је мали део наставе са заједничким изборним предметима.

Кроз изборне предмете студијског модула Индустријска електроенергтетика продубљују се и проширују специфична знања са основних академских студија из области коришћења електричне енергије, пре свега у индустрији. Студент је у могућности да бира ужестручну област у којој ће се усавршавати: од регулације електромотороних погона, виртуелне инструментације, моделовања и симулације динамичких процеса до области специјалних електричних инсталација програмирање PLC-а и вишемоторних електричних погона.

Кроз изборне предмете студијског модула Електроенергетски системи продубљују се и проширују специфична знања са основних академских студија из области електроенергетских система, нових (обновљивих) извора енергије, енергетске електронике и других. Такође, кроз изабране ужестручне предмете стичу се и нова знања, пошто ти предмети захтевају виши ниво теоријских и практичних знања. Посебна пажња је посвећена интеграцији дистрибуираних извора у дистрибутивни подсистем, примени уређаја енергетске електронике и новим принципима планирања ЕЕС-а, имајући у виду настале технолошке и структурне промене.

Кроз изборне предмете студијског модула Рачунарско инжењерство продубљују се и проширују специфична знања са основних академских студија из области рачунарства са применама, чиме се оспособљавају за бављење пословима више сложености у развоју рачунарског хардвера и софтвера као и елемената системске подршке рачунара. Посебнo се инсистира на проширивању знања из области софтверског инжењерства и развоја апликативног софтвера.

Модул Даљинско управљање је настао из актуелног студијскoг програма дипломских академских студија који је развијен у оквиру WUS MSDP пројекта ”Master in Remote Control” који jе финансиран од стране WUS (World University Service) Austria (период реализације 2009–2010.) и чији је реализатор био Технички факултет у Чачку. У оквиру реализације пројекта развијен је курикулум овог студијског програма, Уз партиципацију Министарства за науку и од средстава добијених по основу овог пројекта, набављена је најсавременија лабораторијска опрема која ће служити за потребе реализације наставе и научно-истраживачког рада на овом модулу. Кроз изборне предмете студијског модула Даљинско управљање продубљују се и проширују специфична знања из области дањинског мониторинга и управљања савременим системима и процесима, интелигентних сензора и напредних техника за обраду сигнала. Студент је у могућности да бира ужестручну област у којој ће се усавршавати за примену погодних софтверских алата за симулацију  и моделирање савремених система и процеса којима се управља на даљину

Студијски програм траје једну годину и има укупно 60 ЕСПБ (Европски систем преноса бодова). За завршетак појединих семестара и читавог школовања неопходно је положити онолико испита колико обезбеђује потребан број ЕСПБ (30 за један семестар, односно 60 за читаве студије), што је дефинисано курикулумом студија.

Настава обухвата активну наставу, самосталан рад студената, колоквијуме, испите и дипломски-мастер рад. Активна настава изводи се кроз предавања и вежбе. На предавањима се помоћу различитих дидактичко-методичких средстава излаже предвиђено градиво, док се на вежбама (које прате предавања) решавају конкретни задаци и практични примери који додатно илуструју градиво. Вежбе су аудиторне, рачунарске или лабораторијске. И предавања и вежбе прате консултације са извођачима наставе (наставницима и сарадницима). Током спровођења наставног процеса посебан акценат се ставља на самосталан рад студената, као и на његово појачано укључивање у поједине фазе наставног процеса (демонстрације, лабораторијске, рачунарске и рачунске вежбе). Редовна активна настава организује се уколико постоји више од пет кандидата заинтересованих за предмет. Ако нема довољно кандидата, редовна активна настава се не организује, при чему руководилац дипломских студија доноси посебну одлуку о менторском начину извођења активне наставе.

Јавном одбраном мастер рада стиче се на свим модулима 15 ЕСПБ.

Предуслови за упис појединих предмета дефинисани су курикулумом. Студенти у оквиру изабраног студијског модула имају обавезне и изборне предмете, при чему се изборни предмети бирају из листе предложених предмета. Начин избора предмета унутар студијског програма дефинисан је курикулумом.

Изборни предмети се не могу бирати са других студијских програма.

Прелазак са других студијских програма је могућ у складу са Правилником о упису студената на студијске програме на Факултету техничких наука у Чачку.

Уважавајући специфичности овог нивоа студија, вежбе се организују у мањим групама, чиме се постиже већа оријентисаност наставника ка појединим студентима. Студентске обавезе реализују се кроз семинарске радове и домаће задатке, као и научно оријентисане пројектне задатке. Из њих треба да произилазе стручни (и евентуално научни) радови, при чему се свака активност, односно допринос, студената прати и вреднује. Начин оцењивања на сваком предмету дефинише курикулум, где су дате предиспитне обавезе и њихова вредност, као и начин реализације испита и његова вредност.

Евиденција:

Публикација установе (у штампаном или електронском облику, сајт институције) Прилог 1.1

www.ftn.kg.ac.rs