Стандард 2. Сврха студијског програма

Студијски програм има јасно дефинисану сврху и улогу у образовном систему, доступну јавности.

Опис (највише 500 речи):

Сврха дипломског студијског програма Електротехничко и рачунарско инжењерство, са модулима Индустријска електроенергетика, Електроенергетски системи, Рачунарско инжењерство и Даљинско управљање, јесте образовање студената за занимање мастер инжењер електротехнике и рачунарства, у складу са савременим растућим потребама друштва. Свршени студенти биће високо компетентни, стручно и научно оријентисани кадрови, способни за укључење у различите сегменте привреде и бизниса (индустрија, јавна и друга предузећа, мала и средња привреда, образовни систем, развојни и други истраживачки центри и други привредни сегменти). Убрзани раст нових електротехничких и рачунарских технологија стално усавршавање ставља у први план у свим образовним системима, па се и у овом студијском програму на томе посебно инсистира кроз стално иновирање садржаја курикулума. Одшколовани мастер инжењери биће оспособљени да допринесу регионалном развоју и побољшању техничко-технолошког и истраживачког потенцијала Републике Србије у ужим научним областима индустријске електроенергетике, електроенергетских система, рачунарског инжењерства и даљинског управљања.

Током студија студенти треба да потврде и унапреде знања и способности са основних студија за одговарајуће специфичне области, што подразумева развој аналитичких способности, затим способности оптималног коришћења савремених технологија и спецификацију будућих развојних потреба индустрије и друштва. Такође, на овом нивоу студија студенти ће бити упознати са методама научно-истраживачког рада, тако да ће бити укључивани у реалне истраживачке задатке кроз студијски истраживачки рад и израду завршног рада.

Кроз специјализоване курсеве, према међународним критеријумима, студент треба да овлада следећим специфичним областима:

Индустријска електроенергетика: област Регулације електромоторних погона (обавезан курс у првом семестру), и област Програмирање PLC-а (обавезни курс у другом семестру). Уз ове обавезне курсеве студент бира изборне предмете у којима ће проучавати, по свом избору неке од ширег скупа проблема који се јављању и области индустријске електроенергетике: вишемоторне погоне, виртуелну инструментацију, управљање на даљину, индустријске комуникационе мреже и др.

Електроенергетски системи: 1) нови принципи планирања и експлоатације ЕЕС-а, 2) производња, пренос и дистрибуција електричне енергије, 3) савремени поступци одржавања високонапонске опреме, 4) интеграција дистрибуираних извора у дистрибутивни систем и 5) савремени системи управљања и уређаји енергетске електронике у паметним дистрибутивним мрежама. Наведене области чине врло широк спектар проблема, па ће се кроз изборне предмете проучавати поједини карактеристични проблеми и области, у складу са интересовањем и потребама студената.

Рачунарско инжењерство: 1) пројектовање, 2) производња, и 3) примена рачунарског хардвера и софтвера. С обзиром на ширину наведене проблематике, студенти кроз изборне предмете детаљније изучавају поједине области у складу са својим интересовањима и захтевима праксе.

Даљинско управљање: 1) даљинско управљање и мониторинг савремених система и процеса, 2) савремени комуникациони системи, 3) интелигентни сензори, 4) напредне технике за обраду сигнала и 5) виртуелна инструментација, симулација и моделирање процеса. Овладавањем ових специфичних области студенти сe оспособљавају за различите послове у савременим системима управљања и надзора, као што су: техничко вођење система за даљински надзор процеса, пројектант система за даљинско управљање процесима, техничко вођење система даљинског управљања, креатор и менаџер специјализованих обука и курсева за запослене у области даљинског надзора и управљања, администратор комуникационих мрежа.

У изучавању наведених специфичних области посебно се инсистира на методологији решавања практичних проблема, чиме се студенти оспособљавају да решавају и друге сличне проблеме у својој будућој инжењерској пракси.

Успешност у школовању инжењера, између осталог, огледа се у њиховој способности за интеграцију набројаних предметних дисциплина, као и интеграцију теорије и праксе у решавању конкретних проблема. Кроз самосталан истраживачки рад и израду мастер рада (чију област, тему и ментора бира кандидат), а који се јавно брани, студентима се пружа могућност да стечена знања примене на решавање конкретног проблема. Такође, свршени студенти стичу ширу слику односа у савременој електроенергетској индустрији или рачунарском инжењерству, што укључује и основна знања из економије, организације и менаџмента, права, заштите животне средине, итд.

Напред дефинисана сврха студијског програма је у складу са основним задацима и циљевима Факултета техничких наука, као и постављених стандарда квалитета образовног система у нашој земљи и захтевима за интеграцију у европски образовни систем. Она је заснована на деценијској традицији Факултета у школовању инжењера, магистара и доктора наука сличног профила, који су дали значајан допринос техничко-технолошком развоју Републике Србије. Такође, реализацијом овако конципираног студијског програма се школују мастер инжењери електротехнике и рачунарства који поседују врхунска теоријска и практична знања у европским и светским оквирима, што се гарантује курикулумима који су усаглашени са референтним факултетима у Европи.

Евиденција:

Публикација установе (у штампаном или електронском облику, сајт институције) – Прилог 1.1

www.ftn.kg.ac.rs