Опис (највише 500 речи):
Циљ мастер студијског програма Електротехничко и рачунарско инжењерство, са модулима Индустријска електроенергeтика, Електроенергетски системи, Рачунарско инжењерство и Даљинско управљање, јесте образовање високо компетентних мастер инжењера електротехнике и рачунарског инжењерства, који поседују сва неопходна знања и интелектуалне вештине у мултидисциплинарном контексту, при решавању захтевнијих проблема за рад у привреди, као и за наставак школовања на специјалистичким и докторским студијама. Овај ниво студија подразумева уже стручну специјализацију, која се стиче избором скупа предмета из ширег изборног подручја. Одшколовани мастер нжењери биће оспособљени за развој и пројектовање сложених система у овој области. То, поред осталог, укључује и развој креативних способности разматрања проблема и способност критичког мишљења, развијање способности за тимски рад и овладавање специфичним практичним вештинама потребним за успешно обављање будуће професије.
Један од специфичних циљева, који је у складу са циљевима образовања стручњака на Факултету техничких наука, јесте развијање свести о потреби перманентног образовања и напредовања у својој области. Једино се на тај начин може остати на потребном стручном и интелектуалном нивоу који одговара развоју науке и технологије у свету. Циљ студијског програма такође је и образовање стручњака способних за брзо уклапање у тимски рад, руковођење истраживачким и развојним тимовима, као и развој способности за презентовање (у усменој и писаној форми) свог рада и резултата стручној и широј јавности (кроз научне и стручне радове).
Похађањем једног од четири предложена студијска модула неки од најважнијих општих циљева за које студент треба да се оспособи у својој области су:
§ разматрање, разумевање, формулисање и презентовање и решавање техничко-технолошких проблема из праксе;
§ анализа проблема, синтеза и предлог могућих (оптималних) решења;
§ адекватно (писмено и вербално) извештавање о предложеном решењу, идеји или иновацији, користећи адекватну техничку терминологију;
§ тимски истраживачки рад;
У оквиру напред наведених општих циљева, дефинишу се и специфични циљеви за поједине модуле:
§ Мастер инжењери на студијском модулу Индустријска електроенергетика треба да се оспособе за рад на специфичним проблемима у областима употребе електричне енергије у индустрији: пројектовању регулисаног електромоторног погона, пројектовању вишемоторних погона, специјалним електричним инсталацијама и др.
§ Мастер инжењери на студијском модулу Електроенергетски системи треба да се оспособе за рад на софистицираним проблемима у областима производње, преноса и дистрибуције електричне енергије: обухватање примене технолошких новина у планирању и експлоатацији ЕЕС-а, интеграција дистрибуираних извора у систем, примена нових концепата одржавања ВН-опреме, коришћење уређаја енергетске електронике и информационих технологија у активним дистрибутивним мрежама
§ Мастер инжењери на студијском модулу Рачунарско инжењерство треба да се оспособе за практичан рад и решавање сложених проблема у области пројектовања и реализације рачунара и рачунарски базираних уређаја. Кроз широк избор предмета студентима је омогућено да се усмеравају према сопственом интересовању и будућој пракси. Такође, студентима се на овом нивоу школовања омогућава да довољно широко стекну знања и из сродних области електротехнике, чиме добијају мултидисциплинарна знања.
§ Мастер инжењери на студијском модулу Даљинско управљање треба да потврде и унапреде знања и способности са основних студија из области управљања системима и процесима. Овим студијским програмом се образују студенти за различите послове у савременим системима управљања и надзора, као што су: техничко вођење система за даљински надзор процеса, пројектант система за даљинско управљање процесима, техничко вођење система даљинског управљања. На нашим просторима постоји повећана потреба за инжењерима са специјализованим знањима и вештинама које се стичу на овом модулу. Потреба за оваквим образовним профилом евидентна је, на пример, у развоју и даљинском надзору и управљању електроенергетских система; комуналних система (системи даљинског грејања, водоводни системи, јавна расвета); саобраћајних система; модерних електронских система у здравственим установама; индустријских постројења
Специфичан циљ студијског програма јесте да мастер инжењери поседују широк обим знања из области електроенергетике на прва два модула, односно рачунарског инжењерства на друга два модула, као и електротехнике и других дисциплина уопште, како би били професионално компетентни за праћење брзог техничко-технолошког развоја у свету у својој области.
Опис општих и предметно-специфичних компетенција студената (највише 200 речи):
Опис исхода учења (највише 200 речи):
Студијски програм је конципиран тако да његовим савладавањем студент стиче опште и предметно-специфичне компетенције:
4.1 Студент стиче опште способности за:
· Интеграцију знања и критичког мишљења при решавању сложених проблема.
· Стручно и научно утемељене анализе проблема, синтезе решења, предвиђање понашања усвојеног решења у експлоатацији, са јасном представом шта су предности и недостаци усвојеног решења.
· Вођење делова развоја, пројектовања, конструисања и експлоатације сложених система.
· Интензивно коришћење информационо-комуникационих и других технологија.
· Стално унапређење знања и праћење развоја светске технологије, кроз самостално праћење стручне литературе.
· Решавања проблема у новом (сличном, непознатом) окружењу, унутар уже научне области.
4.2а Предметно-специфичне способности на модулу Индустријска електроенергетика су:
· Детаљно познавање и разумевање области употребе електричне енергије у индустрији.
· Могућност решавања сложенијих проблема пројектовања, уградње и испитивање електро опреме у индустрији.
· Способност пројектовања и испитивања специјалних електричних инсталација (зградама и погонима).
· Оспособљеност за пројектовање и одржавање регулисаних и вишемоторних погона.
· Способност анализирања и презентације добијених резултата моделовања, пројектовања, конструисања и испитивања електро опреме и система области индустријске електроенергетике.
4.2б Предметно-специфичне способности на модулу Електроенергетски системи су:
· Темељно познавање и разумевање широке класе проблема у ужој научној области.
· Оспособљеност за учешће у развоју, пројектовању, конструисању и примени сложених електроенергетских система, или њихових делова.
· Самостално креирање и извођење експеримената и мерења. Способност коришћења модерне истраживачке и рачунарске опреме, статистичке и друге обраде добијених резултата.
· Утврђивање стања ВН-опреме датог типа и дефинисања потребних мера и активности да би се стање опреме довело на жељени ниво
· Способност уочавања потребе и могућности примене нових технолошких решења, на основу резултата техно-економских анализа
· Способност уочавања проблема и њиховог решавања када је у питању „прелазак“ са пасивне на активну дистрибутивну мрежу (сагледавање тренутног стања, дефинисање потреба и услова за реконфигурацију, утврђивање параметара нове мреже и принципа експлоатације)
4.2в Предметно-специфичне способности на модулу Рачунарско инжењерство су:
· Коришћење техника, вештина и савремених софтверских алата у инжењерској пракси.
· Темељно познавање и разумевање широке класе проблема у ужој научној области рачунарског инжењерства.
· Оспособљеност за пројектовање, реализацију и примену рачунара и рачунарски базираних уређаја.
· Способност за развој, пројектовање конструисање и примену компоненти, система и процеса на основу задатих техничких спецификација.
· Оспособљеност за имплементацију и коришћење модерних инжењерских средстава и техника (укључујући нове компјутерске технологије) у разним областима електротехнике.
4.2в Предметно-специфичне способности на модулу Даљинско управљање су:
· систем сложених теоријских знања о процесима и технолошким системима управљања;
· оспособљеност за селекцију, примену, истраживање, евалуацију, иновирање и развој савремених метода даљинског управљања и надзора система и процеса;
· специјализована знања и вештине из посебних области везаних за даљинско управљање: рачунарске технике, напредних техника за дигиталну обраду сигнала, Интернет и савремених комуникационих технологија, савремених интелигентних сензорских система и инструментације, интеракције човек-рачунар, програмирање PLC-а;
· оспособљеност да користи сложене теорије у интерпретацији и да демонстрира практична знања и примењује их у техничком вођењу система за даљински надзор процеса, пројектовању система за даљинско управљање процесима, техничком вођењу система даљинског управљања, креирању специјализованих обука и курсева за запослене у области даљинског надзора и управљања, пројектовању и администрирању комуникационих мрежа.
Савладавањем овог модула студијског програма студент је :
· оспособљен да развија критичко разумевање кључних концепата теорије даљинског управљања
· оспособљен да развија практичне вештине у пројектовању, имплементацији и одржавању процеса и система даљинског управљања
· снабдевен практичним знањима о низу апликација и окружења за даљинску аквизицију, мониторинг и управљање
· оспособљен да ради на системима даљинског управљања и да развија такве системе
· оспособљен да развија сопствене иновативне и креативне апликације за ефективну имплементацију нових решења проблема даљинског управљања
· снабдевен посебним знањима и вештинама из интелигентних сензора, аквизиције података, напредних техника обраде сигнала, савремених комуникационих система, пројектовања корисничких интерфејса за апликације даљинског управљања, симулација и моделовања система и процеса, програмирања PLC-а
· снабдевен знањима и вештинама за колаборативни групни рад на пројектима даљинског управљања
· снабдевен знањима и вештинама за планирање, прикупљање и обраду података и креирање извештаја